Her finner du fagplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste for Fagskolen Essens.
Menighetsbibelskolen har som formål å dyktiggjøre til kompetent og kyndig menighets og misjonsarbeid. Studiet skal kvalifisere for ulike typer arbeidsoppgaver i menigheter, som arbeid med barn og ungdom, organisasjon og ledelse, diakoni og rådgivning, undervisning og forkynnelse og utadrettet arbeid som evangelisering og dialog.
Studiet vil spesielt sette søkelys på menighetsbygging og utvikling av tjenester,
menighetskultur, ledelse og på samspill mellom menighet og lokalsamfunn. En
menighetsarbeiders kompetanse bør omfatte solid kunnskap om Bibelen, om kristen
livstolkning i dag og om det flerkulturelle samfunn. Sentralt i studiet er utvikling av
ferdigheter i å formidle den kristne tro i ulike sammenhenger på en genuin og troverdig måte.
Det praktiske siktepunktet med utdanningen kombineres med faglig kunnskap. Studiet vil legge vekt på utvikling av allsidige og relevante kompetanse for menighets- og misjonsarbeid.
Forutsetningene for kompetent arbeid er en helhetlig vurdering som inkluderer kunnskap, holdninger, vilje, ansvarlighet, engasjement, empati og omsorgsevne. Studiet vil bevisst tilrettelegge for personlig utvikling hvor temaer som frigjøring, samspill med andre, åpenhet og grensesetting vil være sentrale.
Opplæringen vil trekke veksler på studentenes praktiske erfaring fra menighetslivet og praksisperioder inngår i utdanningen, slik at teoretisk kunnskap og praktisk erfaring i størst mulig grad integreres.
Menighetsarbeidere har en sentral funksjon i pinsebevegelsens menigheter og det er et stort behov i menighetene for denne yrkesfunksjonen. Også pastorer vil kunne nyttiggjøre seg denne utdanningsbakgrunnen og utdanningen fungerer derfor som en basisutdanning for de ulike tjenestene i våre menigheter.
Studietilbudet har som hovedformål:
• å gi studentene grundig kjennskap til kristendommen som tro og kulturarv og til Bibel og bibeltolkning med særlig vekt på det pentekostale perspektivet
• å gi studentene grundig kjennskap til pinsebevegelsen, dens organisasjoner,
menighetsliv og spiritualitet
• å gi studentene kunnskap i og erfaring med praktisk menighetsarbeid
• å gi studentene innsikt i arbeid med utvikling og endring av menigheter og
menighetskulturer og hvordan de selv kan fremstå som trygge og målbevisste ledere
• å stimulere og støtte studentene i deres personlige vekst og utvikling og til å vise evne til selvstendig og kritisk tenking
• å fremme forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i tros- og verdispørsmål
• å stimulere studentene til å ta ansvar for egen læring, kunne samarbeide med andre, vise evne til god skriftlig og muntlig kommunikasjon og kunne bruke tilgjengelig informasjonsteknologi
Innholdet dekker seks hovedområder:
1. Bibelkunnskap, troslære og etikk
2. Pinsebevegelsen, teologisk profil og spiritualitet
3. Ledelse og selvutvikling
4. Menighets- og organisasjonsutvikling
5. Kommunikasjon og kulturforståelse
6. Diakoni og misjon
Kunnskapsmål:
• Kunnskap om de klassiske bibelfagene fra en pentekostal teologisk innfallsvinkel
• Kjennskap til de etiske prinsipper sett på bakgrunn av bibelsyn, Gudsbilde og menneskesyn
Ferdighetsmål:
• Formidle den kristne tro til mennesker som er åndelig søkende
• Drøfte etiske problemstillinger i lys av samfunnsdebatten
Holdningsmål:
• Ønske om å realisere bibelens idealer om nestekjærlighet og rettferdighet i sitt eget liv
• Ønske om å bidra til fred, forsoning og frigjøring for undertrykte mennesker
Innhold i fagområdet:
• Bibelkunnskap
• Troslære
• Etikk
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
Kunnskapsmål:
• Kjenne til Pinsebevegelsens historie
• Kunnskap om Pinsebevegelsens undervisning om Den Hellige Ånd og nådegavene
• Kunnskap om Pinsebevegelsens konfesjonelle særtrekk sammenholdt med andre kirkesamfunn
Ferdighetsmål:
• Bidra til et godt økumenisk klima ved å være i dialog med andre konfesjoner
Holdningsmål:
• Utvikle en virkelighetsforståelse der den åndelige dimensjon anerkjennes
Innhold i fagområdet:
• Den pinse-karismatiske historie
• Karismatisk teologi
• Konfesjonskunnskap
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
Kunnskapsmål:
• Kunnskap om samhandling, samarbeid, selvrealisering og konfliktløsning
• Kunnskap om personlighetstyper og verktøy for egenutvikling
Ferdighetsmål:
• Anvende teoretiske modeller og begreper til å drøfte egne erfaringer og trene på situasjoner
• Utvikle selvinnsikt og evne til å løse konflikter samtidig som relasjonelle forhold ivaretas
• Å hjelpe den enkelte student til å avklare sin egen motivasjon i forbindelse med menighets og misjonsarbeid
• Legge til rette for den enkeltes personlige modning og vekst
Holdningsmål:
• Utvikle ansvarlighet for å bidra til en god organisasjonskultur
• Likeverdighet uavhengig av kjønn, etnisk opprinnelse, religion, status og fungeringsevne
Innhold i fagområdet:
• Hvordan skape sunne menigheter
• Teamarbeid
• Konfliktløsning
• Personlighetsutvikling
• Kallsforståelse
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
Kunnskapsmål:
• Kunnskap om teoretiske begreper og modeller for organisasjonsledelse
Ferdighetsmål:
• Å bli en effektiv leder i frivillige organisasjoner knyttet til menighets og misjonsarbeid
• Analysere muligheter og utvikle strategier for gjennomføring av prosjekter
• Utvikle strategier for å gjennomføre definerte endringsmål
Holdningsmål:
• Avklare egne verdier i relasjon til organisasjonens målsetninger
• Ha en bevisst holdning til organisasjonens tradisjon og målsetning i forhold til aktualiserte endringsbehov
Innhold i fagområdet:
• Organisasjonsteori
• Verdier, visjoner, strategi og mål for organisasjoner
• Tilpasning til et samfunn i endring
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
Kunnskapsmål:
• Ha innsikt i egen trostradisjon slik at man kan skille åpenbaringsinnhold fra kulturelle fenomener
• Ha kjennskap til verktøy og virkemidler innen forkynnelse og informasjonsarbeid.
• Ha tilegnet seg et helhetlig perspektiv på de utfordringer kristen forkynnelse har når det gjelder å nå ut med evangeliet i møte med forskjellige kulturer og religioner.
Ferdighetsmål:
• Kunne utlegge aktuelle bibeltekster, skriftlig eller muntlig.
• Kunne redegjøre for det kristne trosinnhold i møte med andre livssyn
• Kunne drive menighetsarbeid også der egen trostradisjon utgjør en minoritetskultur.
Holdningsmål:
• Respektere andres kulturbetingede grenser
• Respektere andre religioners ståsted
• Velge passende uttrykksformer
Innhold i fagområdet:
• Kommunikasjonsteori
• Kontekstualisering av kristen tro
• Tverrkulturell kommunikasjon
• Andre religioner enn kristendommen
• Prekenlære
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
Kunnskapsmål:
• Kunnskap om sentrale begreper og utfordringer innen diakoni og sjelesorg
• Kunnskap om hvilke kriterier som organisasjoner som NORAD legger til grunn for samarbeid
• Ha kunnskap om sentrale begreper innenfor nord/sør spørsmål
Ferdighetsmål:
• Forholde seg til trengende fordomsfritt uten å manipulere eller bli manipulert
• Kunne fungere støttende for eldre og syke og andre hjelpetrengende
Holdningsmål:
• Villighet til å vurdere egen livsstil for å kunne bidra til en mer rettferdig fordeling av jordens ressurser
Innhold i fagområdet:
• Sjelesorg
• Bistandsarbeid
• Rusomsorg
• Globalisering og misjon
Forkunnskaper:
Videregående skole eller tilsvarende
• Øystein Gjerme, Bygg din fortid, Hermon forlag(148 sider)
• Gina Gjerme &Siri Kalvatn, Bro til tro, Hermon forlag (s. 10-75)
• Jørgensen, Jens-Petter: Når troen setter spor. Luther forlag, 2014.
• Jørgensen, Jens-Petter og Engedal, Leif Gunnar: Min troshistorie: en kort innføring i hvordan skrive og dele troshistorie i en gruppe. Kopiert hefte.
Supplerende litteratur
• Jørgensen, Jens-Petter: Sterk nok til å være svak. Luther forlag, 1999.
Hentet fra HLT pensum jfr samarbeidsavtale
• Hvalvik, Reidar og Stordalen, Terje: Den store fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Det Norske Bibelselskap, Oslo 1999. Det som handler om GT.
• Hvalvik, R. og T. Stordalen. 1999. Den store Fortellingen. Om Bibelens tilblivelse, innhold, bruk og betydning. Oslo: Det Norske Bibelselskap. Det som handler om NT.
• Oddvar Nilsen, Pinsens århundre 1900-1999, Rex forlag, 2000, (215 Sider)
• Andersen, Ø.G (2021): «Hva er et pentekostalt bibelsyn?» Notat, upublisert, Stabekk (ca. 7 s.)
• Andersen, Ø.G. (2019): “Det som gjør pinsebevegelsen til pinsebevegelse» i avisen Dagen, 05.06.2019, s. 26-27 (ca. 3 s.)
• Hybels, Bill, Modig Lederskap Kap 6-9, s. 121 – 198 (77 sider). Luther Forlag 2003
• Maxwell, John, Bli en leder fra tenårene, Kap.3, s. 43-62, kap.7-8, s.121-160, (58 sider) Hermon Forlag 2004
• Pinsebevegelsen, Lederutvikling for fremtiden (utvalgte artikler om SERVE)
• Tor Busch, Ledelse, kultur og verdier
• Susann Gjerde, Coaching: Hva-hvorfor-hvordan (utvalgte kapitler om lytting og virkningsfulle spørsmål
• Edward De Bono, 6 tenkehatter (kompendium)
• Åkerlund, Truls (2010): “Læring langs veien” Lederskap 8(4), 32-34 (3 sider)
Supplerende litteratur:
• Ny bok om SERVE-modellen, kommer høsten 2024 (utvalg)
• Chapman, Gary, Kjærlighetens fem språk s.11-14, 39-49, 61-73, 85-91, 103-116, 123-130 (55 sider) Lunde 2004
• Stian Aarebrot, Kunsten å forme livet
Hentet fra HLT pensum jfr samarbeidsavtale
• Smidsrød, Åse Miriam (2016): “For Such a Time as This”: Gender Issues in Twenty-First Century Norwegian and Swedish Pentecostal Churches, Pentecostudies, vol 15, no2, s. 200 -217 (18 sider)
• Effektivitet og trivsel (2. utgave, s. 171–190). Fagbokforlaget (20 sider)
• Sund, B. (2019). Typisk norsk å være (selv)god: En liten bok om den norske lederstilen. Oslo: Cappelen Damm akademisk, s. 9-106 (98 sider)
• Tangen, K. I. (u.å.) SERVE: A framework for Christian leadership. Upublisert
• Åkerlund, T. (2016). “To live lives worthy of God:” Leadership and Spiritual Formation in 1 Thessalonians 2:1-12. Journal of Spiritual Formation & Soul Care, 9(1), 18–34 (17 sider)
• Rick Warren, Målrettet Menighet, Rex Forlag, 1999 (268 sider)
• Øystein Gjerme, Tusen hjem, smågrupper i menigheter (s 1-197)
• Øystein Gjerme, Vi vil – frivillighet i menigheten
• Lanier, Sarah A., Fortrolig med det fremmede, (utvalgte sider) Prokla Media 2000
• Gina Gjerme &Siri Kalvatn, Bro til tro, Hermon forlag (s. 76-175)
• Tor Busch, Ledelse, kultur og verdier
Supplerende litteratur
• Dahl, Øyvind, Møter mellom mennesker. Interkulturell kommunikasjon, s. 81-128 (47sider) Gyldendal akademisk 2001
• Fortrolig med det fremmede, Sarah A. Lanier
• Liv Toril Skjeggestad, Reisen hjem
• Ester Rolen – En enkel samtale om det vanskelige
Supplerende litteratur
Hentet fra HLT pensum jfr samarbeidsavtale
• Bondevik, O. (2004). Misjon og politikk. I J.-M. Berentsen, T. Engelsviken, & K. Jørgensen (Red.),
• Missiologi i dag. Universitetsforlaget, ss 262–280 (19 sider. Kompendium).
• Jørgensen, K. (2017). Diakoni og evangelisering i går og i dag: Konvergens og utfordringer. Norsk tidsskrift for misjonsvitenskap, 4, 5–15 (11 sider)
• Åkerlund, T. (2019). Halen som logrer med hunden: Om pentekostal eskatologi og sosialt engasjement.
• Malm, M. (2019) Fri til å tjene. Lederskap i Jesu fotspor. Verbum, s.13-225, (213 sider).
Tillegg pensumlitteratur ved utenlandspraksis
• Døhlie, E. & Askeland, G. A. (red.) (2006) Internasjonalt sosialt arbeid – innsats på andres arena. Oslo: Universitetsforlaget, s.41-54, 105-119 (27 sider). Kompendium.
• Lilleåsen, R. & Nandrup, I. “Opplevelse, dannelse og misjonspraksis”. Norsk Tidsskrift For Misjonsvitenskap, 4/2018, 46-57 (11 sider). https://journals.mf.no/ntm/article/view/4430/3745